Pracuję w szkole już od 20 lat. Od 14 lat uczę języka niemieckiego, wcześniej uczyłam języka rosyjskiego. Jestem też pilotem wycieczek zagranicznych. Bardzo dużo podróżowałam po świecie. W Berlinie byłam kilka razy. Uważam,że ciekawiej można przeprowadzać lekcje, kiedy ma się wiele różnych materiałów oraz własne doświadczenia. Dlatego przedstawiam konspekt lekcji języka niemieckiego dla klasy I gimnazjum, jako połączenie treści gramatycznych z materiałem leksykalnym odnoszącym się do stolicy Niemiec.
Temat lekcji : Was kann mam in Berlin sehen ?.
Cele ogólne: - zapoznanie uczniów z zabytkami Berlina - poznanie i opanowanie słownictwa związanego z miastem - utrwalenie pojęcia gramatycznego - przyimek
Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi w języku niemieckim nazywać najważniejsze zabytki Berlina oraz w kilku zdaniach opowiedzieć o nich, - potrafi zdefiniować i zastosować pojęcie gramatyczne - przyimek,
Pomoce dydaktyczne: - powiększone zdjęcia najważniejszych zabytków miasta, - nazwy zabytków na kartkach, - magnesy, - uproszczony plan miasta, - mapa Niemiec, - małe zdjęcia Berlina i napisy dla uczniów, - kaseta VHS z filmem o Berlinie - video - telewizor - plansza gramatyczna z różnymi przyimkami,
Przebieg lekcji: Wprowadzenie. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem zajęć. Zadaje następujące pytania; - Wie heißt die Haupstadt von Deutschland ? - Wer zeigt Berlin ? - Wer war in Detschland ? - Wer war in Berlin ?
Prezentacja. Uczniowie oglądają krótki film o Berlinie. Po filmie nauczyciel prezentuje poszczególne fotografie miasta na tablicy a uczniowie próbują prawidłowo przypinać napisy. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę, uczniowie powtarzają.
Reichstag, Gedächniskirche, Kurfürstendamm Alexanderplatz, Unter den Linden, Schloß Charlottenburg Rotes Rathaus, Fernsehnturm, Zoologischer Garten Berliner Dom, mNikolaikirche, Museumsinsel Brandenburger Tor, Sony – Center, Pergamonmuseum Siegessäle, Weltzeituhr, Altes Museum Neue Synagoge, Ägyptisches Museum, Zeughaus KaDeWe, Olympiastadion, Hotel Adlon
Ćwiczenia. Uczniowie pracują w 4 grupach. Każda z nich otrzymuje 5 fotografii Berlina, które były już prezentowane oraz karteczki z napisami. Zadaniem uczniów jest wybrać spośród nich tylko podpisy do otrzymanych fotografii. Każda grupa reprezentuje swoją pracę na forum klasy i zdjęcia z podpisami wiesza na tablicy. W następnym ćwiczeniu uczniowie pracują parami. Każda z nich otrzymuje plan miasta Berlina i zdania z wyróżnionymi przyimkami.
- Peter ist in Kadewe. - Thomas befindet sich neben dem Brandenburger Tor. - Marta ist vor der Wetzeituhr. - Die Leute sind hinter dem Pergamonmuseum. - Monika ist zwischen dem Reichstag und dem Brandenburger Tor. - Die Kinder befinden sich auf der Alexanderplatz. - Das Flugzeug fliegt über der Siegessäule.
Uczniowie na odpowiednie miejsce wklejają odpowiednie zdania. Na koniec wymieniają wszystkie przyimki, które wystąpiły na lekcji oraz formułują definicję przyimka.
Zadanie domowe. Napisz odpowiedzi na pytanie:
Was befindet sich : / neben / hinter / vor / zwischen / über /auf / in / deinem Haus ?
Efektem lekcji jest lepsze poznanie stolicy Niemiec. Mam nadzieję, że rozbudziłam w uczniach ciekawość zobaczenia Berlina i może kiedyś odwiedzą to miasto.
Opracowała:
Małgorzata Włodarczyk |